קטגוריות

גידולי מערכת העיכול

גידולי ושט

מתבטא בד"כ בהפרעה בבליעה. גורמים כמו עישון ,אלכוהול וצרבת מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן הושט. האבחנה נעשית ע"י גסטרוסקופיה עם ביופסיה כשמידת ההתפשטות של הגידול נקבעת ע"י CT, אולטראסאונד אנדוסקופי ו  PET CT . הטיפול הוא בדרך כלל ניתוחי ולעיתים קרובות הוא משולב בטיפול כמותרפי ו/או קרינתי.

קיימים גם גידולים שפירים בוושט שמקורם בשריר שבדופן הושט (leiomyoma).

גידולי הקיבה

הביטוי הקליני הינו רב גוני ומתבטא בחוסר תאבון, מלאות לאחר אוכל, כאב בטן, ירידה במשקל,חולשה המלווה באנמיה. האיבחון הוא באמצעות גסטרוסקופיה עם ביופסיות ומידת ההתפשטות נקבעת ע"י בדיקת CT. לעיתים קרובות הגידול מתגלה בשלבים מאוחרים. הטיפול הוא כירורגי ולווה בכמותרפיה בהתאם למידת ההתפשטות. ישנם גידולים אחרים בקיבה דוגמת לימפומה העשויים להופיע בקיבה עם התבטאות קלינית דומה.

גידולי מעי דק

ההתבטאות הקלינית היא בתופעות של חסימת מעי עם כאב עוויתי ונפיחות של הבטן המוחמרים ע"י אכילה. בחילה והקאה וחולשה בעקבות אנמיה מהווים תסמינים נוספים. קיימת ירידה משמעותית במשקל. הגידול מתגלה בד"כ ע"י ביצוע CT אנטרוגרפיה והאישור הסופי הוא בביופסיה באמצעות אנטרוסקופיה כפולת בלון. הטיפול הוא ניתוחי. הגידול נוטה להיות גרורתי בשלב האיבחון עם פרוגנוזה גרועה.

לימפומה הוא גידול אחר העלול להופיע במעי הדק עם פרוגנוזה טובה יותר.

גידולי מעי גס

גידול שכיח המופיע ב 6% מהאוכלוסיה. במרבית המקרים מקדים לגידול הממאיר פוליפ שכריתתו מונעת את ההתפתחות לגידול ממאיר. זאת הסיבה להמלצה שמעבר לגיל 50 שנה, יש מקום לקולונוסקופיה שיגרתית במטרה לאתר ולכרות פוליפים. גם איתור של גידול ממאיר במעי הגס הינו ממצא עם פרוגנוזה טובה בהעדר גרורות לאיברים סמוכים. הטיפול הוא ניתוחי ובהתאם להתפשטותו מעבר לדופן המעי ולבלוטות גם כמותרפיה.

גידולי לבלב

גידול של הלבלב יכול להתבטא בכאב בבטן עליונה או בצהבת. לעיתים קימת הפרעה בתפקודי כבד וממצא בבדיקות הדמיה. אישור לאבחנה ניתן באמצעות ביופסית מחט מהגידול. הביופסיה מוסגת ע"י ביצוע אולטראסאונד אנדוסקופי או CT . אישור מעבדתי ניתן בבדיקת דם בה מופיעים ערכים גבוהים של CA-19 9. גידול ממאיר של הלבלב אמור להינתח ורק באותם מקרים בהם הגידול התפשט יש מקום לכמותרפיה (5-FU או Gemcitabin). הסיכוי לתגובה לכמותרפיה ולקטנה של הגידול היא פחות מ-20%. במידה והחולה לא מנותח ניתן לטפל בצהבת ע"י החדרת נקז ב- ERCP.
גידול של הלבלב

גידולי דרכי מרה

הגידול מתאפיין בהופעת הפרעה בתפקודי כבד ובהמשך צהבת וגרד. האבחנה הראשונית היא ע"ס אולטראסאונד ובהמשך ERCP או אולטראסאונד אנדוסקופי. החולים אמורים להיות מנותחים ובאותם מקרים בהם הניתוח איננו אפשרי מחדירים באמצעות ERCP נקז המנז את המרה ומסלק את הצהבת והגרד. חוסר יכולת להחדרת הנקז ב-ERCP גורר אחריו לא פעם החדרה של הנקז ב-PTC.

גידולי הכבד

הגידולים מתחלקים לראשוניים (קרצינומה הפטוצלולרית) ומשניים (גרורות). במרבית המקרים קודם לגידול הראשוני בכבד מחלה ראשונית של הכבד כדוגמת זהום כרוני בנגיף ההפטיטיס B או C והתפתחות של שחמת כבד. האבחנה נעשת על סמך תפקודי הכבד המופרעים והופעת צהבת עם הדמייה של הגידול באולטראסאונד, CT או MRI..הטיפול נקבע בהתאם להתפשטות הגידול הראשוני וחומרת מחלת הכבד הבסיסית. הטיפול נע מכריתה כירורגית דרך אמבוליזציה של כלי הדם המזינים את הגידול ועד כמותרפיה סיסטמית.

דילוג לתוכן