קטגוריות

מחלות מעי דלקתיות

  • מחלת קרוהן (Crohn's disease)
  • קוליטיס קיבית
  • מחלת מעי דלקתית או מעי רגיז – איך מבדילים?

מחלת קרוהן (Crohn's disease)

מחלת קרוהן היא מחלה דלקתית של מערכת העיכול. כל קטע במערכת העיכול מהפה ועד פי הטבעת יכול להיות מעורב. המחלה בדרך כלל מערבת את המעי, בעיקר הקטע שבו המעי הדק מתחבר למעי הגס. המחלה מערבת את כל שכבות דופן המעי. הגורם למחלה איננו ברור, למרות שקיימות עבודות הטוענות לסיבות גנטיות, אאוטואימיונות וסביבתיות. הסימפטומים של מחלת קרוהן יכולים לכלול כאב בטן, בעיקר לאחר ארוחות, נגעים באיזור פי הטבעת, חום וצמרמורת, איבוד תאבון ומשקל, שלשול דמי, בחילה והקאה.

הבדיקות שמבוצעות לצורך ביצוע האבחנה כוללות בדיקות דם , אנדוסקופיות של מערכת העיכול, בדיקת CT, ולעיתים גם בדיקת קפסולה אנדוסקופית. בדיקות רנטגן עם בריום כמעט ולא מתבצעות יותר.

למרות שלמחלה אין תרופה המסוגלת לסלק את המחלה ישנן תרופות רבות המאפשרות להשתלט על פעילות המחלה והסימפטומים של המחלה.

התרופות כוללות נגזרות של 5- חומצה אמינוסליצילית, סטרואידים, מדכאי מערכת החיסון כמו 6-MP, מטוטרקסט,רמיקייד, ויומירה.

כמדיניות מנסים להמנע מניתוח כי המחלה חוזרת לאחר הניתוח. קיימים אבל מקרים שבהם יש להמליץ על ניתוח . מקרים אילו נוגעים בד"כ בסיבוכי המחלה

קוליטיס כיבית

קוליטיס כיבית הינה מחלה דלקתית כרונית של המעי הגס. המחלה מתבטאת בדלקת של רירית המעי הגס, מתחילה בפי הטבעת ומתפשטת לעומק שונה במעי הגס.סיבת המחלה איננה ברורה וההשערה כיום שישנם מספר פקטורים דוגמת התורשה, המערכת החיסונית וחיידקי המעי הגס. המחלה מופיעה בד"כ בצעירים. המחלה מתחילה בכאב בטן  ושלשול לעיתים דמי. במקרים קשיםתדירות השלשול גבוהה. בשלב החריף החולים מאבדים תאבון ומשקל. מעורבות הרקטום קשורה במספר רב של יציאות קטנות, לעיתים רק ריר ודם.

האבחנה נעשת ע"ס הסיפור הקליני. מבצעים בדיקות צואה לשלול זהום ע"י חידקים או פרזיטים. האבחנה הסופית היא בבדיקה האנדוסקופית ובביופסיות. למעי החולה מראה טיפוסי והביופסיות רק מחזקות את האבחנה.

מרבית החולים מגיבים לטיפול תרופתי ורק בחלק קטן מהמקרים יש צורך באישפוז ומתן טיפול בעירוי ולעיתים אין מנוס מנתוח וכריתה של המעי הגס.

למחלה גם מעורבות מחוץ למערכת העיכול עם פגיעה בפרקים, כבד ודרכי מרה ועינים.

קוליטיס כיבית ארוכת שנים קשורה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן המעי הגסץ הסיכון גבוה יותר כשהמחלה מעל ל 8-10 שנים, כשכל המעי הגס חולה וכאשר קיים סיפור משפחתי של סרטן העי הגס.

הטיפול התרופתי כולל נגזרות של 5- חומצה אמינו סליצילית, מרקפטופורינים, סטרואידים, רמיקייד ויומירה. במקרים קיצוניים כאופציה אחרונה לפני ניתוח נותנים ערויי ציקלוספורין עם תגובה טובה במרבית החולים.

במידה ומגיעים לניתוח של כריתת המעי הגס, אזי לאחר הכריתה יוצרים כיס מקצה המעי הדק אותו מחברים לפי הטבעת (פאוץ). במרבית המקרים הפאוץ מתפקד היטב עם 5-6 יציאות היום עם שליטה טובה על היציאות.

אחת לשנה נערך כנס חולים בו מוצגים העידכונים והחדשות הרלוונטיות לחולים במחלות מעי דלקתיות.

מחלת מעי דלקתית  או מעי רגיז – איך להבדיל בין השניים ?

פרופ' שמעון בר-מאיר, מנהל המכון הגסטרואנטרולוגי ביה"ח שיבא, תל-השומר וגסטרו סנטר:
במחלות המעי הדלקתיות כלולות המחלה ע"ש קרוהן (( Crohn's disease ומחלת מעי כיבית (Ulcerative colitis ). בשתי המחלות הללו יכול להופיע כאב בטן ושלשול. בנוסף לשתי מחלות אלו קיימת תסמונת המעי הרגיז מתבטאת גם היא בכאב בטן ושלשול. קיימת חשיבות מרבית להבדיל את מחלות המעי הדלקתיות מהמעי הרגיז כי הטיפול שונה לחלוטין.

במטרה להתקדם באבחנה יש בתחילה להסתייע בסיפור של החולה; שלשול ועצירות לסירוגין עם תקופות של שקט ולאורך זמן תומך יותר בתסמונת המעי הרגיז. במחלות מעי דלקתיות, היציאות יכולות להיות דמיות, בד"כ מאופיינת בכך מחלת המעי הכיבית. הצורך להתעורר בלילה לפעולת מעיים תומך גם הוא יותר במחלת מעי דלקתית.

בבדיקה הגופנית אין כל ממצא פתולוגי בתסמונת המעי הרגיז. מאידך במחלת מעי דלקתית , בעיקר בקרוהן, יכול להופיע גוש רגיש בבטן ימנית תחתונה.

בדיקות המעבדה בתסמונת המעי הרגיז הינן תקינות לחלוטין. מאידך במחלות מעי דלקתיות, שקיעת הדם או CRP יכולות להיות מוגברות, בעיקר בקרוהן. ערכים גבוהים מעידים על דלקת פעילה. לעיתים קרובות במחלת מעי דלקתית קיימת בנוסף אנמיה על רקע חוסר ברזל ועליה במספר הטסיות בדם. במחלת מעי דלקתית יותר מתקדמת, רמת החלבון, האלבומין, בנסיוב יכולה להיות נמוכה מהרגיל.

בשלב הבא עובר הרופא לבדיקות הדמיה ובדיקות אנדוסקופיות. בחשד למחלת מעי דלקתית נעשות הבדיקות במטרה לאשר את האבחנה. מאידך בתסמונת המעי הרגיז נעשות הבדיקות בעיקר במטרה לשלול אבחנה של מחלה אורגנית. לכן במקרים בהם החשד לתסמונת המעי הרגיז הינו מאוד גבוה, עדיף שלא לבצע בדיקות רנטגן ולחסוך מהחולה קרינה מיותרת.

הבדיקות האנדוסקופיות המבוצעות הינן הקולונוסקופיה אשר בקוליטיס כיבית תדגים דלקת של המעי הגס ובמחלת הקרוהן תדגים דלקת של המעי הדק הסופי. במחלת קרוהן עלולה להיות גם דלקת של המעי הגס, אך המראה האנדוסקופי של הדלקת שונה בין מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית. בתסמונת המעי הרגיז מאידך הקולונוסקופיה תקינה ואין כל דלקת.

ניתן לבצע בדיקת CT של המעי הדק במטרה לקבוע באם קיימת מעורבות של המעי הדק הסופי, ממצא שיתמוך באבחנה של מחלת קרוהן. בתסמונת המעי הרגיז הבדיקה תהיה תקינה.

אבחון נכון בין תסמונת המעי הרגיז ומחלת מעי דלקתית תתאפשר לרופא לקבוע בהמשך את הטיפול המתאים.


דילוג לתוכן