קטגוריות

אנדוסקופיה כפולת בלון

מהות הבדיקה

בדיקת בלון כפול Double balloon הינה בדיקה אנדוסקופית חדשנית שמטרתה לאבחן ולטפל בנגעים פתלוגיים בחלל המעי הדק ואשר לא ניתן להגיע אליהם באמצעות אנטרוסקופיה רגילה (בדיקת החלק הקרוב של המעי הדק לרוב עד עומק של פחות ממטר אחד) או אילאוסקופיה (בדיקת המעי הדק הסופי שהיא חלק מבדיקת קולונוסוקפיה). בבדיקת בלון כפול –  ניתן להגיע כמעט לכל חלקי המעי הדק (אורכו כ 6-7 מטר). הבדיקה בוצעה לראשונה במדינת ישראל ע"י פרופ' בר-מאיר וד"ר סימון בתחילת 2007. מאז בוצעו בביה"ח שיבא כ- 200 בדיקות.

מתי מבוצעת

בדיקת בלון כפול מבוצעת בחשד לתהליכים גידוליים או פוליפואידיים במעי הדק שאובחנו על ידי בדיקת קפסולה למעי הדק או בדיקת הדמייה (CT או MRI). לצורך ביצוע דגימות רקמה (ביופסיות) וכריתת הנגעים. בחשד למקור דימום במעי הדק דוגמת כלי דם פתולוגיים (אנגיודיספלזיה) שנצפו בבדיקת קפסולה למעי הדק במטרה לבצע צריבה שלהם. לצורך הרחבה של איזורים מוצרים במעי הדק. לצורך הוצאת גופים זרים מהמעי הדק.

כיצד מבוצעת בדיקת בלון כפול

לפני ביצוע בדיקת בלון כפול המטופל יקבל תרופות לטישטוש דרך הוריד. לעיתים הבדיקה מבוצעת בהרדמה מלאה בעיקר כאשר מתוכננת פעולה ארוכה עם צורך בהרבה פעולות טיפוליות (כריתה של פוליפים, צריבה של אנגיודיספלזיות, הרחבה של הצרויות  וכו') הבדיקה מבוצעת לעיתים על ידי החדרת צינור אנדוסקופי דרך פי הטבעת  ולעיתים על ידי החדרת צינור אנדוסקופי דרך הפה  זאת בתלות במקום הנגע החשוד במעי הדק.

הכנה לבדיקת בלון כפול

במידה והבדיקה מבוצעת דרך הפה נדרשת הכנה עם צום של 8 שעות.

במידה והבדיקה מבוצעת דרך פי הטבעת נדרשת הכנה דומה colonoscopy.

סיבוכים אפשרים

סיבוכים בבדיקת Double balloonלרוב נדירים ומדווחים בעבודות שונות בשכיחות של בין 1-3%. סיכון לדימום אחרי פעולות טיפוליות כ 1%. סיכון להתנקבות של דופן המעי בעיקר אחרי פעולות טיפוליות כ 1%.

לאחר הבדיקה

בתום בדיקת Double balloon תועבר להשגחה של מס' שעות במחלקת השהיה או תאושפז בבית החולים למשך 24 שעות (לפי סוג הפעולה). בהמשך יימסרו לך תוצאות הבדיקה על ידי רופא והסבר לגבי המשך טיפול ומעקב. בהיותך בבית במידה ומופיעים סימנים של חום, כאבי בטן או חזה, דימום רקטלי משמעותי או יציאה שחורה  עליך לפנית מיידית לבדיקה רפואית.

דילוג לתוכן