קטגוריות

קפסולת וידאו אנדוסקופית

מהות הבדיקה

הבדיקה מתבצעת בעזרת קפסולה שהינה מצלמה זעירה באורך של 2 ס"מ וקוטר של 1 ס"מ. המצלמה מאוחסנת בתוך מעטפת בגודל של כדור של ויטמינים. המצלמה מצלמת ומשדרת למקלטים קטנים הנמצאים על גבי חגורה הנחגרת למותני הנבדק. מטרת הבדיקה היא לאפשר הסתכלות על רירית המעי הדק על מנת לאתר ממצאים בתוך חלל המעי.

מתי מתבצעת הבדיקה

הבדיקה מתבצעת לצורך קבלת מידע חזותי על חלקו הפנימי של המעי הדק ולצורך אבחנה של מחלות של המעי הדק מבלי להשתמש באמצעים פולשניים אחרים. הקפסולה להדמיית המעי הדק אינה מתאימה לבדיקת הקיבה או המעי הגס.

הבדיקה מתבצעת לרוב לחולים הסובלים מאחת התופעות הבאות:

– אנמיה ("חסר דם") מסיבה לא ברורה

– חסר בברזל

– עדות סמויה או גלויה לדם בצואה מסיבה לא ברורה

– חשד למחלה דלקתית של המעי

כיצד מתבצעת הבדיקה

בהגיעך למכון תתקבל ע"י אחות. האחות תקבל אותך לצורך ראיון ראשוני. במידה ועברת ניתוח בטני או הינך סובל מבעיות בליעה יש לדווח על כך בראיון זה. לאחר הראיון יוכנסו הנתונים למחשב.

בהמשך יודבקו מס' מדבקות באזור הבטן העליונה והתחתונה אליהן יחוברו כבלים זעירים הקולטים את שידור המצלמה אל המקלט.

המקלט נישא בתוך חגורת פאוץ' רחבה המקיפה את המותניים ושתי כתפיות.

לאחר חיבור הכבלים וחגירת החגורה תתבקש לבלוע את הקפסולה עם מים.

לאחר הבליעה תשהה במכון לצורך השגחה במשך כשעה נוספת.

הכנה לבדיקה

24 שעות לפני הבדיקה יש לשמור על דיאטה דלת סיבים (ללא ירקות, פירות, בשר, דגנים). 12 שעות לפני בליעת הקפסולה עליך להיות בצום. בערב טרם הבדיקה, בשעה 17:00 יש לשתות 2.5 ליטר של מרוקן במשך 3 שעות (החומר גורם לשלשול ומטרתו לאפשר ניקוי של המעי על מנת לאפשר ראות טובה יותר). 3 שעות טרם הבדיקה יש לשתות חצי ליטר מרוקן נוסף. אין צורך בהפסקת טיפול תרופתי קבוע אלא אם התבקשת כך ע"י הרופא.

סיבוכים אפשרים

הבדיקה בטוחה מאוד וכמעט ללא סיבוכים. סיבוך נדיר מאוד הוא אי פליטת הקפסולה בצואה. במצב כזה יש להגיע לבדיקת רופא ולבצע צילום בטן. במקרים מאוד נדירים יש צורך בהתערבות פולשנית להוצאת הקפסולה.

לאחר הבדיקה

כשעה לאחר בליעת הקפסולה תשוחרר לביתך. ניתן לחזור לפעילות רגילה למעט מקלחת.  שעתיים לאחר בליעת הקפסולה ניתן לשתות משקאות לא מוגזים. לאחר 4 שעות ניתן לאכול ולשתות באופן חופשי. כעבור כ- 8 שעות מבליעת הקפסולה יש להסיר את החגורה, להסיר את המדבקות ולשים הכול בתוך שקית יציבה, מבלי לנתק את הכבלים מהמקלט. הקפסולה נפלטת באופן טבעי עם הצואה תוך מס' שעות עד כ 48 שעות.  במידה ומתפתחים כאבי בטן חריגים ו/או הקאות- אנא פנה ליעוץ ובדיקת רופא.

דילוג לתוכן